Trustyourselfandintuition

De laatste tijd heb ik veel met mensen gesproken over intuïtie. Intuïtie is de eigenschap dat je iets aanvoelt zonder dat je er over nadenkt. Intuïtie is mooi en als je er naar leeft, dan leid je een gelukkig leven. Maar het is ook lastig. Je hebt dan die strenge stem in je hoofd die je toespreekt en zorgt dat je weer alles gaat doen wat je moet doen, terwijl je voelt dat je een totaal andere kant op wilt gaan. Het blijft lastig. Maar er zijn wel oefeningen voor om je intuïtie te trainen en er beter naar te leren luisteren. Ik heb ze gevonden op de site van Jeanine Hofs (http://www.jeaninehofs.nl/5-tips-om-je-intuitie-te-versterken) en wil ze graag met jullie delen.

Tip 1 – Observeer
De signalen die je onderbewuste jou geeft kunnen op allerlei manier ‘binnenkomen’. In kleuren, geuren, smaken, beelden, gevoelens, sensaties, ideeën of … zeg het maar, het is voor iedereen anders. Dus tune in op de signalen die jouw systeem je geeft en observeer wat er gebeurt. Leer je lichaam kennen en word bewust van wat er zich allemaal afspeelt. Luister, kijk, voel, proef, ruik, ontvang!

Tip 2 – Stilte
Hoe denk jij naar jezelf te kunnen luisteren als er steeds zo enorm veel geluiden om je heen zijn? Als die babbelbox in je hoofd steeds overuren draait? De signalen zijn er vast wel maar je kunt ze simpelweg niet horen. Dus las iedere dag minimaal 10 minuten stiltetijd in. Om te luisteren, te voelen, te observeren. Doe gewoon 10 minuten even niets. Helemaal niets. Doe een meditatie of staar gewoon even een tijdje naar buiten. Zo kan je innerlijke stem tot je gaan spreken en zul je ook de kans krijgen het te horen.

Tip 3 – Schrijf
Wat je intuïtie tegen je zegt is soms heel zacht, heel vluchtig en het kan dan ook gebeuren dat je het snel weer vergeten bent. Houd daarom altijd pen en papier bij de hand als je mediteert of een stiltemoment neemt zodat je op kunt schrijven wat je ervaren hebt. Schrijf dan zonder na te denken op wat je voelt of ervaart, blijf gewoon schrijven totdat er niets meer komt. Schrijven ‘in flow’ noemen ze dat. Conclusies trekken kun je later. Nadenken over wat het betekent en wat je er mee gaat doen, doe je later.

Als je nog niet zo bekend bent met je eigen intuïtie is het ook een goed idee om een ‘signalen-dagboekje’ bij te houden waarin je bijhoudt wat je ervaren hebt en wat het gevolg daarvan is geweest. Bijvoorbeeld: “Kwartier later de hond uitgelaten dan normaal en daardoor iets op tv gezien wat me op een geweldig goed idee heeft gebracht.”.

Tot slot activeert schrijven je RAS (reticular activating system) in je brein welke de taak heeft om bewijzen te leveren die jouw gedachten ondersteunen. Dat is handig, toch!

Tip 4 – Maak plaats voor je intuïtie
Als je graag iets wil wat je nog niet hebt of nog niet voldoende hebt, dan is het slim om te laten merken dat je het ook écht wil en dat je er plaats voor hebt. Dus ga het aantrekken, ga er plaats voor maken. Neem de tijd, rooster het in en ga het hele proces stimuleren. Bijvoorbeeld door een moodboard te maken, door creatieve dingen te doen (teken, schilder, zing, kook), door een altaartje aan te leggen of door de natuur in te gaan en contact te maken met de natuur. Wees er op gerichte tijd heel bewust mee bezig en je zult merken dat je erin groeit.

Tip 5 – Vertrouw op jezelf
Misschien is het niet handig om nu al meteen levens veranderende beslissingen enkel en alleen aan je intuïtie over te laten maar het is wel belangrijk dat je leert om te gaan vertrouwen op je intuïtie en daar kan je natuurlijk klein mee beginnen. Door jezelf steeds vragen te stellen en keuzes te maken op basis van wat je innerlijke wijsheid aangeeft. Bijvoorbeeld vragen als: “zal ik de tv nu aanzetten?”, “ga ik wel/niet naar dat feestje?”, “ga ik met de auto of de fiets?”, “zal ik nu mijn vriendin terugbellen?”.

De bonus tip dus:
Tussen je wenkbrauwen zit een energetisch punt, wat de Chinezen ‘Ýin Tang’ noemen. Dit punt is één van de punten die heel veel met je innerlijke wijsheid te maken heeft. Als je dit punt regelmatig heel zachtjes masseert versterk je je intuïtie. Wat helemaal sterk werkt is de volgende oefening:

Stel je voor dat er een 8 op zijn kant over dat punt heen ligt, het punt in de kruising van de lijnen. Doe nu je ogen dicht en volg met je innerlijke oog heel langzaam de beweging van die 8, op en neer, van links naar rechts. Doe dit 10 minuten per dag en je triggert je intuïtie enorm!

Ik ga met deze tips van Jeanine Hofs aan de slag, op weg naar meer vertrouwen hebben in mijn intuitie en de ontwikkeling daarvan.

Ik houd jullie op de hoogte. Ook voetreflexbehandelingen helpen je om dichter bij je gevoel te komen staan. Ik help je graag op weg.
Geniet van dit stralende weekend.

Liefs Roos 07-04-2018
Volgende blogje 14-04-2018

 

trust